Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2007

Μόλις αποκτήσατε παιδί; Θέλετε να γίνει ιδιοφυία;

Κάπως έτσι σε προσσεγγίζουν οι πωλητές των Baby Einstein και Brainy Baby τα οποία κυκλοφορούν πλέον και στα ελληνικά. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή...

Η ιστορία: Τις προάλλες με παίρνει στο τηλέφωνο ο αδερφός μου ο Δημήτρης. Μου λέει ότι καθώς ψώνιζε στα Jumbo για τον 15 περίπου μηνών ανηψιό μου Γιάννη, τον πλησίασαν και του μίλησαν για το Brainy Baby, και του έδωσαν και ένα demo DVD δωρεάν.

Παρένθεση: Τί είναι όμως αυτό το Brainy Baby; Το Brainy Baby όπως και το Baby Einstein και πολλά άλλα, είναι μια σειρά DVD για νήπια ή ακόμα και βρέφη (αφού κάποια από αυτά προτείνονται και για την ηλικία των 3 μηνών), τα οποία "υπόσχονται" να ακονίσουν το μυαλό των μικρών μας ώστε να αναπτυχθούν σε ιδιοφυίες. Η αγορά παρόμοιων βρεφικών και νηπιακών DVD βρίσκεται σε έξαρση τα τελευταία 1-2 χρόνια στο εξωτερικό και απ' ότι φαίνεται φιλοδοξεί να εισχωρήσει και στην Ελλάδα.

Η ιστορία (...συνέχεια): Ο Δημήτρης μου λέει ότι έβαλε το demo DVD να παίξει για τον Γιαννάκη και ότι ο τελευταίος έδειξε να "κολλάει" στην τηλεόραση, ένδειξη ότι ο μικρός είτε καταλάβαινε αυτό που έβλεπε είτε τέλοσπάντων του προκαλούσε το ενδιαφέρον. Όπως είναι φυσικό ο Δημήτρης εντυπωσιάστηκε και μου ζήτησε να κοιτάξω για λογαριασμό του στο internet και νω βρω...αχμ, εννοώ να παραγγείλω νόμιμα τα υπόλοιπα DVD.

Πριν να κάνω αυτό, θεώρησα σκόπιμο να ρίξω μια ματιά στο internet. Σκέφτηκα ότι δεν μπορεί να είναι τόσο καλό να βάζεις το παιδί σου μπροστά στην τηλεόραση από τόσο μικρό. Και φυσικά, εφόσον είμαι πανέξυπνος :-) (και μάλιστα χωρίς να έχω παρακολουθήσει μικρός Brainy Baby), ανακάλυψα ότι είχα δίκιο.

Οι έρευνες: Εκτός από τις διάφορες γενικές έρευνες που έχουν δημοσιευτεί από διάφορους ανεξάρτητους φορείς και είναι σχετικές με την παρακολούθηση τηλεοπτικών προγραμμάτων από παιδιά βρεφικής και νηπιακής ηλικίας, οι οποίες συστήνουν ξεκάθαρα την αποφυγή της επιτηδευμένης έκθεσης των παιδιών μπροστά στην τηλεόραση, υπάρχει και μια ειδική έρευνα που έχει γίνει από το πανεπιστήμιο της Washington η οποία αναλύει την επίδραση που έχει στα παιδιά η παρακολούθηση συγκεκριμένων προγράμματων όπως το Brainy Baby και το Baby Einstein.

Η έρευνα αυτή, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 1000 οικογένειες, καταλήγει μεταξύ άλλων στο ότι "νήπια μεταξύ 8 και 16 μηνών που νωρίτερα παρακολουθούσαν τακτικά τα βίντεο του Baby Einstein και του Brainy Baby, γνώριζαν σημαντικά λιγότερες λέξεις από παιδιά που δεν τα είχαν παρακολουθήσει". Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι το πρόβλημα εντοπίζεται συγκεκριμένα στα υποτιθέμενα εκπαιδευτικά DVD όπως το Baby Einstein και το Brainy Baby, καθώς παρόμοια αρνητικά αποτελέσματα δεν παρατηρήθηκαν σε παιδιά που παρακολουθούσαν προγράμματα όπως "Μπομπ, ο σφουγκαράκης", "Σουσάμι άνοιξε" ή διάφορα show για ενηλίκους όπως το "Show της Oprah Winfrey".

Οι εταιρίες που παράγουν αυτά τα DVD χρησιμοποιούν ψυχο-οπτικοακουστικές τεχνικές, όπως τις γρήγορες εναλλαγές χρωμάτων και ήχων για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών. Έτσι η συγκέντρωση του παιδιού μένει παγιδευμένη στην οθόνη καθώς όποτε αποφασίσει να στρέψει την προσοχή του αλλού, ένας νέος ήχος ή μια έκρηξη χρωμάτων θα του κλέψει εκ νέου την προσοχή. Το φαινόμενο αυτό λανθασμένα εκλαμβάνεται από τους γονείς ως γνήσιο ενδιαφέρον του παιδιού για το πνευματικό περιεχόμενο του βίντεο και έχει ως συνέπεια την εντύπωσή τους ότι το παιδί τους κατανοεί σε κάποιο βαθμό αυτά που βλέπει. Έτσι οδηγούνται στην θεώρηση του βίντεο ως πραγματικά εκπαιδευτικό.

Επίσης ένα σημείο που επισημαίνουν οι ειδικοί, και αναφέρεται σε έναν άλλο (αρκετά ανατριχιαστικό) λόγο για τον οποίο οι γονείς επιλέγουν την χρήση παρόμοιων DVD, είναι ότι σε αυτές τις ηλικίες το παιδί συνήθως κουράζει πολύ τους πολυάσχολους γονείς, οι οποίοι βρίσκουν τα "εκπαιδευτικά" DVD χρήσιμα και ως εργαλεία που αποσπούν την προσοχή του παιδιού από αυτούς και το συγκεντρώνει στην οθόνη της τηλεόρασης, ώστε οι ίδιοι να έχουν λίγο χρόνο για ξεκούραση!!! Μάλιστα ένα από τα προϊόντα ονομάζεται "Mommy Needz A Break"!

Συμπέρασμα: Για άλλη μια φορά, οι εταιρίες μας δείχνουν ότι δεν υπάρχει κανένας ηθικός φραγμός εκεί όπου υπάρχει κέρδος. Εκμεταλλεύονται την αρχαιότερη ίσως απ' τις γονικές φιλοδοξίες, δηλαδή την επιθυμία των γονέων να μεγαλώσουν ευφυή παιδιά, με σκοπό το κέρδος. Κάντε και εσείς το έξυπνο πράγμα και προσπεράστε τους...

Αναφορές:

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το σίγουρο είναι ότι, αν το παιδί κολλήσει στην τηλεόραση, όχι Αιστάιν δεν θα γίνει... ούτε τις πανελλήνιες δεν πρόκειται να περάσει.

Unknown είπε...

και που μπορεί κανείς να τα βρει αυτά (στα ελληνικα;)

mouridis είπε...

Αγαπητή Ευαγγελία, ευχαριστώ για το σχόλιο και συγχαρητήρια για τα δύο όμορφα blog σου.
Μου είναι ιδεολογικά δύσκολο να γίνω διαφημιστής στο blog μου για αυτούς τους εκμεταλλευτές, οπότε καταλαβαίνεις πως δεν μπορώ να σου δώσω εδώ κάποιο link. Ωστόσο με μια γρήγορη έρευνα στο google θα βρεις σχετικά άνετα αυτό που ζητάς.